איטליה – רומא ופירנצה

ינואר 2018, איטליה, ארבעה ימים ברומא ויום אחד בפירנצה.

יום ראשון 21.1.2018 – המראה נחיתה והתאקלמות

השעה 07:10, נתב"ג, עולים על טיסה של Vauling לכיוון רומא (€135.78 שני כרטיסים, כיוון אחד). סרגנו מראש הסעה משדה התעופה עם חברת רומא אחרת (15€ לבנאדם), נסיעה נוחה שלא התעכבה בשל מספר אנשים מצומצם, דייקו בשעות ובהלוך ובחזור העניקו שירות אדיב ומהיר.

כשאני מטיילת בעולם אני נוטה לברוח ממקומות מתוירים ולספוג כמה שיותר מהתרבות וחיי היומיום של התושבים. Airbnb סוגרים לי את הפינה הזאת במבחר הרב של הדירות המוצעות בכל שכונות העיר. יתרונות נוספים של השכרת דירה בנוסף להתערבבות עם התושבים,

• עלות – לרוב יצא זול יותר מאשר חדר במלון. דירה בAirbnb תעלה בממוצע 1000-2000 ₪ גם בערים המתוירות ביותר.
  • מרחב – במלון מקבלים חדר אחד לכולם או במקרה הטוב שני חדרי שינה. בדירה אנחנו נהנה מסלון נפרד מהחדרים, מספר חדרים ולא חדר אחד בו כולם ישנים ומטבח מאובזר שמצאתי את עצמי נעזרת בו לא מעט בטיולים בהם התחשק לי להכין ארוחת בוקר ישראלית ממצרכים אותם רכשתי בשוק ולאכול במרפסת של הדירה (אני תמיד אעדיף דירה עם מרפסת). ברוב הדירות נמצא גם מכונת כביסה ונקבל דירה מאובזרת(מצעים, מגבות, סבונים) ונקייה.
  • ארוחות בוקר – אני מעדיפה לבחור את ארוחת הבוקר שלי ולגוון כמה שיותר, בכל בוקר מאפיה חדשה במיקום שונה או רכישה של מספר מצרכים בשוק. להחליט באיזו שעה אני רוצה לאכול ולא להיות מחויבת לסדר העדיפויות של המלון אלא לשלי.
  • אמינות – Airbnb מבוסס על אמון ומוניטין. אורחים ומארחים מתבקשים לאמת את זהותם לפני ביצוע הזמנה, כך שתמיד תוכלו לדעת מי האדם שממנו הזמנתם דירה. בנוסף, שני הצדדים מתבקשים לספק משוב לאחר סיום האירוח. ככל שהמשובים עליכם יהיו חיוביים יותר, כך גדל הסיכוי שבעלי הדירות ירצו לארח דווקא אתכם. אם אתם משכירים דירה והמשובים עליכם לא יהיו טובים, אף אחד לא יבוא להתארח אצלכם.

לאחר מחקר וקריאה מרובה הגעתי למסקנה כי השכונה המומלצת ביותר לשהייה היא שכונת Trastevere. זו שכונה ציורית עם סמטאות צרות ובניינים ישנים המעוטרים בקסם וצמחייה רבה. אנחנו השכרנו דירה(1842₪ ל5 לילות ו6 ימים) באזור התוסס של השכונה. הרחובות מאכלסים ברים, פאבים, קונדטוריות ומסעדות המלאים כמעט בכל שעות היום במקומיים שיעדיפו תמיד לאכול בחוץ ולשתות כוס יין או בירה בין הסידורים. הדירה הייתה בקומה הרביעית כך שלמרות היותה מרכזית מאוד היא הייתה שקטה ונעימה. ממליצה בחום על הדירה, המיקום מושלם והמארח היה נחמד עד מאוד! לקישור לדירה לחץ כאן.

הגענו לדירה בסביבות השעה 12:30 שם פגשנו את רוברטה המקסימה שעשתה לנו סיור בדירה עם מספר המלצות לשבוע הקרוב, שתי זוגות של צרור מפתחות וקלסר המאגד בתוכו את כל המידע הנחוץ לנו למשך השהות. הדירה במרחק הליכה של כ20 דק מכל האטרקציות התיירותיות ובמרחק של כ5 דקות הליכה מתחבורה ציבורית.

יצאנו מהדירה לבית הכנסת הגדול (Tempio Maggiore di Roma). כניסה עלתה 12€ למוזיאון+סיור בתוך בית הכנסת. באמצע הסיבוב במוזיאון הרעב גבר על הסקרנות והחלטנו לפרוש למסעדה בקרבת מקום. חתמו לנו על הכרטיס המסמן שאנחנו יכולים לחזור למוזיאון ולקבל סיור ללא עלות נוספת.

ביציאה מבית הכנסת יש רחוב הומה אדם ובו מלא מסעדות, חלקן כשרות וחלקן לא, קיבלנו המלצה על המסעדה Nonna Betta וכיוונו אליה אך היה בלבול קל ונכנסנו למסעדה הסמוכה אליה Il Giardino Romano. התאכזבנו קשות מהמנות הלא טעימות (30€). על היום הראשון נפלנו ברשת התיירים עם מסעדה ברחוב מרכזי. העדיפות היא לפנות לרחובות הצדדיים שם המסעדות המקומיות והמומלצות.

מימין למסעדות יש את Portico d'Ottavia מבנה אכסדרה הממוקם במרכז רומא העתיקה ונבנה ע"י הקיסר אוגוסטוס. המבנה נשרף פעמיים ושוקם ואלו השרידים שנותרו ממנו. זו טעימה נחמדה לתחילתו של שבוע מלא בעתיקות, הריסות והיסטוריה. השביל מוביל לרחוב via del teatro di marcello, ממשיכים עם הרחוב עד שרואים שני גרמי מדרגות. עלינו במעלה גרם המדרגות הימני, משם הגענו לגבעת הקפיטולין (Campidoglio) והמשכנו ישר אל עבר הבניין המרכזי שהיה מולנו

• משמאלו גרם מדרגות המוביל מעלה ופונה שמאל. נכנסים לכנסיה Basilica Dell'Ara Coeli שהיציאה השנייה שלה מובילה אל גרם המדרגות השמאלי אותו ראינו מהרחוב הראשי.
  • מימינו גרם מדרגות המוביל מטה, הולכים ישר כ50 מטר לגרם מדרגות קטן משם נכנסים למבנה בו עולים מעלה ומגיעים למרפסת הראשונה של Complex of the Victorian Ala Brasini  יוצאים מהדלת השנייה (לא מהדלת ממנה נכנסנו), הולכים עם השביל שמאלה עד שמגיעים למעלית הלוקחת לתצפית Terrazza delle Quadrighe (עלות המעלית 10€ לבנאדם) מעט יקר אך הנוף שווה את זה. ניתן לראות שמבנה זה שונה משאר המבנים בעיר השומרים על נראות אחידה. בשל כך ובשל גורמים נוספים אתם לא תראו מקומיים בתצפית זו, רק תיירים.

הלכנו בסמטאות והגענו לפנתאון המרשים עד מאוד, כיכר נבונה שם נשארנו לשקיעה והתענגנו על גלידה מעולה של Grom (כתובת Via Agonale, 3, 00186 Roma). לקחנו איתנו מידע חיוני המסביר על כל מזרקה ואבן עתיקה ברומא. מידע זה העצים את החוויה מאחר ויכולנו להבין מה הייתה כוונת המשורר בכל פסל, מבנה ומזרקה. משם הלכנו למזרקת טרווי המלאה בתיירים, וקינחנו בפיאצה ברניני. פנינו לכיוון הדירה, כ30 דקות הליכה בין הסמטאות והרחובות הקסומים והומי האדם.

עצרנו בדרך בפיצרייה Ivo a Trastevere שנמצאת בשכונה (כתובת: Via di S. Francesco a Ripa, 158, 00153 Roma), רחוב סמוך לדירה שלנו, לקחנו שתי פיצות אישיות במגשים ואכלנו בדירה.

יום שני 22.1.2018 – תצפית, קמפו דה פיורי והותיקן

9:00 מחוץ לדירה, בדרך לתצפית Terrazza del Gianicolo הנמצאת בשכונת Trestevere, כ15 דקות הליכה מהדירה. מזג האוויר היה נהדר, אוויר קריר עטוף בקרני שמש חמימות. התצפית משגעת ושווה את העלייה, אני בהחלט אכתיר תצפית זו כאהובה עלי מהתצפיות בהן ביקרנו. בסוף העליה מגיעים לכיכר גדולה שם קנינו קפוצ'ינו חם והתענגנו על הנוף לרומא הפרוסה לפנינו. להפתעתנו המקום לא היה הומה כלל, כנראה בשל המרחק מהמרכז והשעה המוקדמת. בירידה מטה, לא מהיכן שבאנו(יורדים לכיוון הותיקן), ממשיכים עם המדרכה. לאורך כל הדרך יש פינות חמד מהן ניתן לתת מבט נוסף על הנוף שמולנו.

המשכנו עם השביל עד שהגענו לרחוב הראשי Lungotevere Gianicolense שם חצינו את הנהר ופנינו ימינה לכיוון השוק קמפו דה פיורי, דרך הרחובות הקסומים Via Giulia ו-Via di Monserrato. הליכה ברחובות זו חוויה בפני עצמה, כל בניין יחיד ומיוחד המספר סיפור דרך האבנים שלו, הסורגים שחלקם שמורים, החצר הפנימית שלרוב ממוקם במרכזה מזרקה וחדר מדרגות בכל בניין המתפאר בפסל כיאה לבניין ברחובות רומא העתיקה. השעה הייתה בערך 10:30 כשבחוץ עדיין חלק מהמקומות סגורים, אין הרבה אנשים ברחובות, רק אלו המחויבים להגיע לעבודה בשעות הבוקר המוקדמות.

הגענו לקמפו דה פיורי (Piazza Campo de' Fiori, 00186 Roma), זהו שוק קטן ונחמד. למעוניינים אני ממליצה לקנות גבינה טובה בדוכן הגבינות, מעט ירקות ואפשר גם להתפנק בממרח מעולה שמוכרים באחד הדוכנים שבשוק, כיכר לחם מהמאפייה Forno Campo de 'Fiori שממוקמת בפינה (Vicolo del Gallo, 14, 00186 Roma), להתיישב באיזו פיאצה ולהנות מהאווירה ומארוחת מצרכים מקומיים טובה.

מאחר והזמנו הדרכה לותיקן ב13:30 נאלצנו לצאת לכיוון הותיקן. יצאנו לכיוון דרך רחוב Via del Pellegrino שהשתלב בהמשך עם רחוב Via dei Banchi Vecchi המומלץ לביקור. ברחוב זה מצאנו את המסעדה Escosazio , מסעדה השונה באופיה מרוב המסעדות אותן תראו ברומא. מסעדה זו היא כנראה חלק מהשינוי של רומא למודעות לאכילה בריאה יותר. תוכלו למצוא במקום שייקים, קערות אסאי, סנדוויצ'ים ועוד.. לקחנו שני סנדוויצ'ים נהדרים עם מיץ תפוזים ומיץ מנגו שסחטו לנו במקום ולקינוח סופלה שוקולד מצוין.

ההגענו לPonte Sant'Angelo (הגשר המוביל למבצר סנט אנג'לו). טיילנו בפארק שמסביב למבצר ומשם הלכנו לCaffè Vaticano, נקודת המפגש של הסיור.

בסביבות השעה 13:20 ניגש אלינו בחור צעיר עם חיוך מאוזן לאוזן, לחץ את ידינו והציג את עצמו, שמואל פוקר. המדריך! לקחת סיור מודרך זה לקחת מעט סיכון, לשים את ההנאה שלך בידיו של זר שאינך מכיר אך אתה מלא תקווה כי הכריזמה שלו תסחף אותך בסערה. שמואל זה המדריך עליו כל אחד חולם! הסיור היה מרתק מבחינה ויזואלית והשכלתית. היה כל כך מעניין שהזמן טס, לא איבדנו עניין לרגע רק רצינו להקשיב ולהכיל כמה שיותר מידע מהסיפורים המרתקים של שמואל. בראש ובראשונה שמואל הוא בנאדם מלא בקסם אישי ונתינה וכיף להיות במחיצתו שזה כבר פלוס! בנוסף לקסם האישי הוא כריזמתי ובעל ידע רחב על כל מה שנוגע לרומא בעבר, בהווה וגם בעתיד! תשתדלו להזמין סיור עם שמואל בימים הראשונים לטיול כי ההמלצות שלו ילוו אתכם לאורך כל הטיול. בסוף הסיור שמואל ישב איתנו קרוב לשעה, עבר על כל האזורים ברומא ונתן המלצות חשובות מאוד. הסיור הסתכם ב6 וחצי שעות של הנאה, למידה וחוויה בלתי נשכחת. להזמנת כרטיסים לחצי כאן.

לאחר הסיור צעדנו לעבר המסעדה Maccheroni (אחת מהמסעדות עליהן המליץ שמואל). מסעדה איטלקית מלאה במקומיים, היינו התיירים היחידים. הזמנו למנת פתיחה מוצרלה באפלו עם עגבניות שרי ולעיקרית אני לקחתי פסטה ברוטב פסטו ואבא לקח רביולי ממולא בגבינות וקנקן של יין הבית(50€). המסעדה הזו היא המסעדה הטובה ביותר שאכלנו בה. התענגנו על כל ביס ואני ממליצה בחום לא לוותר עליה בביקור שלכם ברומא.

יום שלישי 23.1.2018 – קולסאום, שכונת מונטי, המדרגות הספרדיות ומבצר סנט אנג'לו

את היום השלישי פתחנו בהליכה מהירה לכיוון הקולסאום שם נקבע לנו סיור ב9:20 שהזמנו מראש. הסיור(כולל את הביקור בתחתית ובתצפית שבקומה החמישית) הוזמן דרך האתר הרשמי. בנוסף להזמנת הסיור יש לרכוש בנפרד כרטיס כניסה לפורום, קולסאום ולגבעת אוונטין(62€ לשני אנשים). הסיור היה מוצלח, ההסברים בעיני חשובים מאחר והם מפיחים חיים במבנה העצום. הקומה התחתונה בה הוחזקו בשבי בעלי החיים והאדם והקומה החמישית הן חלק מהסיור ומי שהחליט לטייל עצמאית לא רשאי להיכנס לשם לכן כן הייתי ממליצה לקחת את הסיור מאחר ומקומות אלו הם חובה.

יצאנו מהקולסאום לכיוון שכונת מונטי המיוחדת. יש במקום מלא חנויות וינטאג' ויד שנייה, חנויות תקליטים, מלא צעירים ובוטיקים מיוחדים. ישבנו לאכול צהריים בAntico Forno Serpenti המעולה! המסעדות האותנטיות לא ימשכו את העין. לרוב מדובר במסעדה צנועה מבחינת מראה חיצוני אך למרות זאת אתם תראו מלא מקומיים, בחליפות ועקבים, נינוחים על כסא בר גבוה במסעדה פשוטה עם מגש פיצה אישית.

המשכנו לרחוב via Urbana שגם הוא מלא בוטיקים קטנים ואווירה של בית. בשעה 15:00 בדיוק (השעה בה פותחים את שערי הכנסייה לאחר הפסקת הצהריים) הגענו לBasilica di San Pietro in Vincoli, בכנסייה זו תוכלו לראות את הפסל המפורסם של מיכאלנג'לו, משה עם הקרניים.

לאחר מכן המשכנו עם רחוב Via Eudossiana שהוביל אותנו לבסוף לגבעה קטנה עם ספסלים המשקיפה על הקולסאום. מתחת לגבעה יש את החומה המפורסמת עליה כולם מצטלמים.

לאחר מנוחה בגבעה עם שמש נעימה לקחנו מונית למדרגות הספרדיות (20€). הגענו למקום ההומה באדם, טיפסנו במדרגות מעלה, צפינו מטה ומיצינו מאוד מהר את ההמולה שהתרחשה שם. אוהבי התה יוכלו למצוא בסמוך למדרגות את החנות במיוחדת Babingtons Tea Rooms המציעה טעמים שונים ומיוחדים. יצאנו לכיוון רחוב Via dei Condotti המפורסם בו תמצאו חנויות מעצבים ובתי אופנה הכי גדולים בעולם המתפארים בקולקציה האחרונה ובחלונות ראווה נוצצים ומלאי יוקרה. ברחוב זה שוכן לו בית הקפה המדובר גרקו שנאמר לנו כי הקפה פחות מומלץ, עוגת הגבינה חלומית והעיצוב שמימי.

סוללת הנייד בשלב זה כבר נגמרה והמפה שרכשנו בתחילת הטיול שוב הצילה את המצב. האמת היא שהיה נחמד עד מאוד להשתחרר מהטכנולוגיה ולחקור את הרחובות עם מפת העיר בשיטה  הטובה והישנה. החלטנו שנסיים את היום ב Castel Sant'Angelo. הגענו למבצר בשעה 17:00, רבע שעה לפני שקיעה. צעדנו למרפסת הראשונה בדיוק בשעת שקיעה, מראה מלבב. לתצפית מהגג הגענו כבר כשחושך בחוץ אך רומא והותיקן מלאות באורות מחמיאים המאירים בדיוק במקומות הנכונים. ביקור במבצר לדעתי הוא חובה וסיור בו לקראת השקיעה זו כבר חוויה באנרגיה שונה גם מבחינת התצפיות ואני מניחה שגם מבחינת עומס, מספר האנשים הפוקדים את המקום בשעות הבוקר המאוחרות או הצהריים המתוירות רב יותר משעות בין הערביים .

חזרנו לשכונה הקסומה שלנו ובדרך עצרנו בפיצרייה הנהדרת Dar Poeta (מחירים נעים בין 7€ ל9€), הפיצה הטובה ביותר שאכלתי! היה כל כך טוב שבערב האחרון שלנו חזרנו לשם להתענג בפעם האחרונה על פיצה דקה וטובה.

יום רביעי 24.1.2018 – פירנצה

את הכרטיסים לרכבת(Italo) שתביא אותנו במהירות שיא (250קמ"ש, שעה ו20 דקות) לפירנצה הזמנו חודש מראש. מאחר והשקיעה מוקדמת בחודשי החורף בחרנו ברכבת היוצאת ב7:45 בבוקר ושילמנו מעט יותר על מנת שתהייה לנו האופציה לשנות שעה ותאריך במידה ונרצה. שני כרטיסי SMART לפירנצה, הלוך וחזור עלו לנו 120€.

השקמנו קום, ב6:30 כבר היינו בדרך לתחנת האוטובוס(קו H). היעד, תחנת הרכבת Termini שברומא. היה מעניין ללכת ברחובות רומא בשעות בהן תראו את המקומיים בדרכם לעבודה ללא כל זכר לתיירים שימלאו את הרחובות בעוד כ4 שעות. הנסיעה ברכבת הייתה חוויה בפני עצמה, גם מבחינת נוחות וגם הנופים הנשקפים מבעד לחלון בזמן הנסיעה היו פסטורליים ושונים ממה שראינו בשלושת הימים האחרונים.

הגענו לפירנצה ב9:20 בבוקר. היעד הראשון, Cattedrale di Santa Maria del Fiore, הקתדרלה הרביעית הגדולה ביותר בעולם. האטרקציה הראשית של קתדרלה זו היא המרפסת המפורסמת שנמצאת בגובה של 114מ' וכדי להגיע אליה יש לטפס 463 מדרגות מסועפות ולרכוש כרטיס כניסה באתר הקתדרלה מראש(15€ לבנאדם. ממליצה להגיע בשעות הבוקר כשאין עומס. אנחנו הזמנו את הכניסה לשעה 10 בבוקר). מבנה זה הוא הגבוה ביותר בפירנצה ומהמרפסת יש תצפית מרהיבה של 360 מעלות על העיר.

היעד הבא היה בית הכנסת של פירנצה Comunita' Ebraica Di Firenze. לצערנו הקומה הראשית הייתה סגורה לשיפוצים לכן לא נכנסנו. בצמוד לבית הכנסת יש מסעדה יהודית כשרה בשם Ruth's. אבא הזמין פלאפל עם חומוס וסלט ואני לקחתי כוס תה ובלינצ'ס שפחות היה לטעמי ויהיה מעדן לאוהבי הקינמון.

הסתובבנו ברחובות העיר שהתחילו להתמלא באנשים. עברנו דרך המעדנייה המפורסמת והמומלצת עד מאוד All'Antico Vinaio. בשל תור של כ50 איש החלטתי לוותר על התענוג. פנינו לכיוון Ponte Vecchio, הגשר הישן ביותר בפירנצה וחצינו את הנהר.

נכנסנו למכולת Sapori & Dintorni Conad – Supermercato ורכשנו שלושה סוגי גבינות, שתי לחמניות טובות, עגבניות שרי, מיץ תפוזים ואננס טרי וחתוך לקינוח. מצוידים בכל טוב התחלנו לעלות עם הרחובות והשילוט לכיוון Piazzale Michelangelo שם יש העתק של הפסל של דוד ותצפית נהדרת על העיר.

אני ממליצה ללכת על הרחוב הראשי המקביל לנהר עד לGate of Saint Nicholas (כתובת: Via dei Bastioni, 50125 Firenze) ומשם לעלות במדרגות דרך הפארק הקטן והפסטורלי. זו הליכה נעימה, יפה וקלה יותר מאשר ללכת דרך המדרגות התלולות Scalea del Monte alle Croci. ישבנו על אחד הספסלים שבכיכר, הוצאנו את המטעמים שרכשנו במכולת, התענגנו על התצפית הנהדרת ועל האוכל הטעים.

משם ירדנו דרך הפארק, חצינו גשר אחר, טיילנו בין הסמטאות והגענו לPiazza della Signoria המלאה בפסלים מהריבים ומוזיאונים. נחנו שם מעט, הבחנו ביופי שעוטף אותנו ולאחר כמה דקות המשכנו לPiazza della Repubblica, המקום המרכזי לקניות בפירנצה. אנחנו הסתפקנו בגלידה מעולה של Venchi Cioccolato – Gelato שאסור לכם לפספס! הגלידרייה נמצאת מול השוק הקטן של התיקים, כתובת מדויקת, Via Calimaruzza, 18/Piazza del Mercato Nuovo 6/7, 50123 Firenze.

השעה כבר הייתה 17:00 והחלטנו לחזור לקתדרלה, ללכת דרך רחובות וסמטאות בהן עדיין לא היינו.

הגענו לרומא ב20:00 עייפים ומרוצים.

יום חמישי 25.1.2018 – קניות

החלטנו שהיום האחרון שלנו יהיה רגוע יותר מהימים שקדמו לו. התעוררנו ביקיצה טבעית וברוגע, לא ממהרים לשום מקום. בסביבות השעה 09:30 יצאנו מהדירה כשהכיוון הכללי הוא Piazza del Popolo. התחלנו לשוטט בין הרחובות ולהכיל כמה שיותר מהקסם של רומא לפני שאנחנו ממריאים בחזרה אל השגרה.

עצרנו בקונדיטוריה I Dolci di Nonna Vincenza – Pasticceria Tipica Siciliana והתפנקנו בשני מאפים מעולים שהחזיקו אותנו מלאי מרץ עד שעות הצהריים המאוחרות. עלינו על אוטובוס שעצר כ500מ' מPiazza del Popolo לשם פנינו מועדות. הגענו לכיכר הגדולה אליה כל הדרכים מובילות. ישבנו במרכז, נהנים מקרני השמש וקוראים מהקובץ שהיה ברשותנו מידע על המקום.

התחלנו את מסע הקניות ברחוב Via del Corso המדובר. חנות מומלצת לגברים, בגדים איכותיים במחירי מציאה, Da Vinci Roma. הלכנו הלוך וחזור, עד שמיצינו את הקניות ובסביבות השעה 16:00 מצאנו את עצמינו במקדונלד'ס עם שתיים ציפס גדול ו5 כדורי מוצרלה. סיבוב קטן נוסף לכיוון האוטובוס שעצר לנו כ5 דק הליכה מהדירה אליה הגענו מעט תשושים וזקוקים למנוחה.

ב19:30, ארוחת ערב אחרונה, חזרנו למקום האהוב עלינו, הפיצרייה Dar Poeta. ברוסקטות למנה ראשונה עם פסטו וריקוטה ופיצה לעיקרית. סיימנו את ארוחת הערב מרוצים עד מאוד ויצאנו לסיבוב בשכונה הקסומה שלנו שהייתה מלאה בחיים ואורות. כל הברים והמסעדות מלאים, אנשים ברחובות עם חיוך מאוזן לאוזן ואמני רחוב בפינות.

יום למחרת, יום שישי 26.1.2018, מלאי אנרגיות טובות מהשבוע שעבר עלינו, עמוס החוויות, הלמידה וההנאה עלינו על הטיסה חזרה הביתה מחויכים ומרוצים.

<span dir=rtl>4תגובות ל‘איטליה – רומא ופירנצה’</span>

Add yours

כתיבת תגובה

האתר נבנה על ידי WordPress.com.